Verktyg för intern kommunikation

Tänk om din organisation kunde prata så att alla lyssnar – och lyssna så att alla vill prata? Kommunikation är inte bara information, det är kulturbyggande, engagemang och framgång! I den här utbildningen får du inte bara teori, utan en verktygslåda fylld med smarta metoder för att göra intern kommunikation levande, strategisk och kraftfull i praktiken.

Vill du få saker att hända – på riktigt? Då är detta utbildningen för dig!

Verktygskurs oktober 2025

Måndag 13 oktober (09-15) Tisdag 14 oktober (09-15)

Om du ska gå EN kurs för att komma vidare i ditt arbete med intern kommunikation – gå den här! En gedigen verktygslåda ingår. Du får access till ett närverk av tidigare deltagare som precis som du är intresserade av intern kommunikation. Du ges möjlighet att reflektera tillsammans med andra.

  • 13 och 14 oktober 2025
  • Digitalt via Zoom
  • Tider: 09.00-15.00
  • Pris: 7900 kr exkl. moms per deltagare

Vad lär du dig?

Du får minst 20 beprövade verktyg för att utveckla en bättre intern kommunikation. Med kreativa metoder, analyskartor och strategiska arbetssätt skapar du en röd tråd i din kommunikation, stärker samspelet mellan ledare och medarbetare och ökar engagemanget i organisationen.

  • Strategisk intern kommunikation – hur du får kommunikation att bli en del av verksamhetsutvecklingen
  • Budskap i förändring – hur du kommunicerar så att människor vill lyssna, förstå och agera
  • Kommunikativt ledarskap – så stärker du ledare att skapa dialog och bygga kultur
  • Kommunikationsplanering – så tar du kontroll över kanalval, målgrupper och budskap

Vi arbetar interaktivt! Efter utbildningen uppmanas du att testa verktygen i din egen verksamhet, reflektera, diskutera och skapa ACTION!

Så många verktyg – så mycket kunskap!

För vem är utbildningen?

Detta är för dig som arbetar som kommunikatör, ledare, HR, chef eller förändringsledare och vill arbeta mer strategiskt, medvetet och kreativt med intern kommunikation. Du får både inspiration och konkreta verktyg för att göra skillnad direkt.

Begränsat antal platser!

”Äntligen en utbildning som ger mig verktyg att få saker att HÄNDA!”
”Det var inspirerande och gav mig verktyg jag kunde använda direkt.”

Vi ses via Zoom

Vi ses digitalt via Zoom. Länken skickas till dig ett par veckor före genomförandet. Testa gärna att Zoom fungerar för dig så att du har tekniken på plats till kursstart. Kursen sker endast live och kommer inte att spelas in.

Antal deltagare:

Max antal per kurs är 15 deltagare. Minimum antal deltagare är 5 per kurs. 

Pris:

7900 kr exkl moms. Kursavgiften faktureras i samband med att du anmäler dig.

Vad ingår?

  • Två dagars digital utbildning (09-15)
  • Cirka 20 verktyg för intern kommunikation som får nyttjas fritt i den egna organisationen

Kursintyg:

Efter genomförd utbildning får alla deltagare ett personligt kursintyg som är digitalt signerat. I kursintyget framgår ditt namn, datum, innehåll och syftet  med kursen. 

Kurslitteratur:

Inför kursen rekommenderar jag att du köper boken ”Strategisk intern kommunikation : led organisationer med kommunikation – Häftad, Svenska, 2019” Författare: Susanne Dahlman, Mats Heide. Boken finns där böcker finns och kostar cirka 290 kr. 

Nätverk:

Inför kursen bjuds du in till Anna Almbergs facebookgrupp för tidigare deltagare ”Heja intern kommunikation” där du kan fortsätta samtalet om yrkesrollen och dess utmaningar (och möjligheter).

Material och rättigheter:

I samma mejl som Zoom-länken skickar jag även ut ett själva ”Verktygslådan” till dig som pdf. Skriv ut den, gärna i färg och ha den framför dig vid kursstart. Materialet får efter genomförd utbildning användas i den egna organisationen men inte spridas vidare till tredje part. Vid all slags användning ska källhänvisning uppges: ©️Anna Almberg AB.  Äganderätten, inklusive immateriella rättigheter, till kursmaterial och annat material (inklusive arbetsmetodik, modeller samt företagsspecifik kunskap och information) som skapas, tillhandahålls och presenteras i samband med utbildningen (”Materialet”) tillkommer Anna Almberg AB. Deltagaren erhåller en rätt att använda Materialet inom den egna organisationen för det syfte som uppdraget avser. Deltagaren får dock inte sprida Materialet utanför organisationen utan mitt i förväg inhämtade skriftliga godkännande. Digitala föreläsningar sker endast live och kommer inte att spelas in. Efter genomförd utbildning skickas kursmaterial ut till alla deltagare som pdf (två åhörarkopior per sida). 

Avbokningsregler:

Anna Almberg AB utgår från branschstandard för öppna utbildningar. Därför gäller följande. 

  1. Anmälan är bindande för deltagarens företag så snart Anna Almberg AB skickat bekräftelse på att deltagaren antagits på kursen. Avbokning ska alltid ske skriftligt till hej@annaalmberg.se.
  2. Vid avbokning 4 – 2 veckor före kursstart ska beställaren ersätta utbildningsföretaget med 50% av kursavgiften.
  3. Vid avbokning 2 – 0 veckor före kursstart ska beställaren ersätta utbildningsföretaget med 100% av kursavgiften.
  4. Vid förhinder kan platsen överlåtas till annan i samma företag efter samråd med utbildningsföretaget.
  5. Utbildningsföretaget. (Anna Almberg AB) har rätt att ställa in en kurs varvid alla eventuellt inbetalda avgifter återbetalas. Ersättningar därutöver utbetalas ej.