”Vi har en stund här på Jorden och intern kommunikation avgör kvaliteten på vårt arbetsliv”
Varför intern kommunikation?
Starka rötter står stadigt
”Tänk dig ett vackert träd med vacker stam och krona som till synes växer sig frodigt och mår bra. Men skenet bedrar för under markytan gömmer sig ett alldeles för litet rotsystem. Vad händer med ett träd utan starka rötter när det kommer en yttre påtryckning, till exempel en storm? Ett sådant träd välter. Du kan likna det med vilken krissituation som helst. Finns det inte bra rötter, en sund kultur och fokus på medarbetarna så faller förtroendet, personer och ibland hela organisationer. Ett träd med djupa rötter står däremot stadigt – också i kris. Bra intern kommunikation skapar starka rötter som märks i bladverket, utåt i mötet med omvärlden. Kundmötet präglas av äkta engagemang, glädje och handlingskraft. Om du gräver dig lite djupare ner i rötterna märker du också att människor känner sig lyssnade till, involverade, de vet vad ledningsgruppen vill och varför. Ledarna är kommunikativa och kan omsätta strategier till ”vad betyder det här för medarbetarna”. I ett företag som är bra på intern kommunikation växer människor och det föder framgång och lönsamhet.”
Anna Almberg
Intern kommunikation är hjärtat i varje framgångsrik organisation. Den binder samman medarbetare, ledning och vision, skapar en stark företagskultur och driver företag mot gemensamma mål.
Symtom på att det inte fungerar
Vanliga symptom på att intern kommunikation inte fungerar är ryktesspridning, skitsnack, varje avdelning är en egen ö, medarbetarna utser syndabockar för egna och andras misstag eller mediala kriser där medarbetarna vänder sig till journalister istället för till sin ledningsgrupp. Du kan också märka sådant som att det råder misstro i samband med förändringar och att det saknas en övergripande målbild. Effekten blir oengagerade medarbetare och ledare. Symptomen är knappast ovanliga och känner du igen dig kan det vara läge att sätta luppen mot rotsystemet och försöka bli starka inifrån och ut!
Översikt – föreläsningar
Stärk vi-känslan
Det är i öppenheten, i de nyfikna frågorna, i lära-kännandet, i skrattet, i energin och i sårbarheten som den starkaste vi-känslan uppstår. Det är en sådan magi att se vad som kan ske när vi vågar. Vi behöver mötas över lägerelden, se varandra i ögonen, ge varandra erkännande. Vi behöver skapa utrymme för att att komma samman. Det interna relationsskapande är grunden för den externa framgången.
Framgångsrik intern kommunikation skapar action
Effekten av bra intern kommunikation blir bland annat förtroende, vi-känsla, framgång och engagemang. Syftet med intern kommunikation är att skapa handlingskraft i mål, strategier, värdegrund, affärsidé och löfte. Det vill säga, skapa action. Det är först när den stora skaran av medarbetare förstått vart ni är på väg och också är villiga att förflytta sig i den riktningen som kan bli resultat. Jag vill se ett arbetsliv där företag och organisationer inser att den enda vägen till framgång är att förstå att människor är det viktigaste kapitalet som finns. Det är människors beteende som är framgången. Mitt mantra är att kraften kommer inifrån. Det finns ett kall i mig, en slags eld som jag vill sprida till fler! Vi har bara ett liv och således också ett arbetsliv och jag vill att vi ska ha det bra.
Kommunikativt medarbetarskap
Kommunikativt medarbetarskap innebär att varje medarbetare aktivt bidrar till en öppen och konstruktiv kommunikation inom arbetsgruppen och företaget som helhet. Det handlar om att kunna uttrycka sig klart och tydligt, lyssna aktivt, ge och ta emot feedback, samt att arbeta för att skapa en arbetsmiljö där alla känner sig inkluderade och delaktiga.
Kommunikation i förändring
I samma stund som du fattar ett beslut om en förändring, ett projekt eller en aktivitet där människor är inblandade ska du tänka igenom hur detta ska kommuniceras. Kommunikationsplanering i samband med förändringar handlar om att bestämma sig för vilka människor som är extra viktiga att få med sig och samtidigt ha kunskap och förståelse för deras förändringsreaktioner. Vill du sprida information, öka kunskapen, bygga relationer, få människor att ändra ett beteende? Utan kommunikation stannar världen. Utan intern kommunikation stannar arbetslivet.
Kommunikation är grunden i allt lyckat ledarskap
Den största delen av ett ledarskap består av kommunikation. Kommunikation skapar motivation och relation som visar att du är någon värd att följa. Om vi fördjupar den kommunikativa ledarens ansvarsområden hittar vi sådant som:
• Involverar medarbetare i dialog
• Förklarar – vad betyder det här för oss?
• Är närvarande
• Coachar och utvecklar team
• Kommunicerar vision, strategi, värderingar och kultur
• Driver förändringar
Den som leder andra behöver en ”kommunikativ verktygslåda” för att lyckas. Den som jobbar som kommunikatör har som uppgift att stötta ledarskapet genom att ge goda råd, utbildning, verktyg, förberett material och coachning.
Modellen ”Löken”
Beskriver helheten av intern kommunikation är. Allt börjar inifrån och hur framgångsrika ni är mäts i upplevelsen av er. Varje ring i regnbågen spelar roll. Det kommunikativa ledarskapet är den viktigaste interna kommunikationskanalen. Kommunikationskanalerna finns för att skapa förutsättningar för en kommunikativ organisation där var och en själva kan hitta den information de behöver. Finns etablerade kanaler, arbetssätt och klara förväntningar är det mycket lättare för alla medarbetare att själva ta ansvar för sin kommunikation. Det är det som kallas för ”det kommunikativa medarbetarskapet”. Effekten är framgångsrika kundmöten, starka omvärldsrelationer och positiva varumärkesupplevelser.
Sambandskedjan – om nyttan med intern kommunikation ©Anna Almberg AB
- Kommunikation med medarbetare = mer motiverad
- Mer motiverade medarbetare l = mer arbetsglädje
- Mer arbetsglädje = ambassadörskap
- Ambassadörskap = bra kundmöte
- Bra kundmöte = stärkt varumärke
- Starkt varumärke = kunderna väljer er
- Kunderna väljer er = lönsamhet