SNART ÄR BOKEN HÄR

I mars kommer boken “12 Talares tankar om kommunikation” ut där jag är medförfattare. Mitt kapitel handlar om vikten av att prioritera intern kommunikation. Du kommer att kunna beställa boken direkt via mig. Håll utkik så berättar jag mer. Du kan redan nu tjuvläsa första stycket…

VI HAR ETT ARBETSLIV ATT FÖRBÄTTRA!

Publiken sorlar, folk hälsar på sina kollegor och letar sin plats. Några ögon lyser av förväntan. Vad ska komma härnäst? Jag inleder ofta mina föreläsningar på samma sätt. Jag ställer mig stadigt och blickar ut över det som pågår. Står jag bara tillräckligt länge utan att säga något stillar sig publiken. När jag når ögonblicket av tystnad inleder jag kraftfullt. Jag tar ett djupt andetag och låter rösten hitta sin kraft i magen, sedan säger jag ”Vi har ett arbetsliv att förbättra – och jag behöver er hjälp”. Sedan är jag tyst igen. Jag fångar in reaktionen. Låter det landa.

Jag vill se ett arbetsliv där företag och organisationer inser att den enda vägen till framgång är att förstå att människor är det viktigaste kapitalet som finns. Det är människor som är framgången. Mitt mantra är att kraften kommer inifrån. Det finns ett kall i mig, en slags eld som jag vill sprida till fler! Vi har bara ett liv och således också ett arbetsliv och jag vill att vi ska ha det bra. Jag tycker att vi på många sätt gått vilse. Varför gör vi det vi gör? För vems skull skriver vi strategiska planer som ingen förstår och sällan läser? Varför initierar vi förändringar där vi glömmer bort att involvera de som ska förändra sig? Varför letar vi ständigt efter förbättringar till priset av att vi inte ser varandra och inte bekräftar det som redan fungerar bra? Varför lägger vi åtskilliga miljoner på externa kreativa reklamkampanjer samtidigt som vi glömmer att utveckla interna sunda värderingar och en god kultur? Är det ett kortsiktigt tänkande som är felet? Att allt handlar om svarta siffror på sista raden, varje kvartal? Eller är det okunskap? Jag vet inte helt och fullt själv. Särskilt inte eftersom att det gång på gång visar sig att företag och organisationer som mår bra internt, långsiktigt blir framgångsrika.

Fortsättning följer….