”Vi har ett problem…”

Författare:

Taggar: , , , ,

En insikt efter ett decennium som konsult och föreläsare är att många företag och organisationer delar liknande utmaningar. Likväl tror många att de egna utmaningarna är helt unika. Jag har listat ett par vanliga utmaningar som jag stöter på där ute… och kortfattat hittat på förslag till lösningar. 

Problem 1: Hos oss är det för mycket vi-och dom mellan avdelningar och grupper.

  • Bjud in varandra till gemensam problemlösning och våga skapa nya konstallationer i projekt och arbetsgrupper. Var nyfiken på perspektivbytet och den synergi som uppstår.
  • Om det är riktigt illa så skapa ett ”Tillsammansprojekt” med en egen budget och en styrgrupp. Mät nuläge och effekt av insatserna. Fokusera på sociala aktiviteter och kommunikationsinsatser i stil med ”hallå där medarbetare X vad gör du om dagarna?”. Testa också att göra enkla videos med samma tema. Delegera uppgiften till ett tiotal medarbetare per vecka och be dem fylla flödet med små glimtar från sin arbetsdag. Ge var och en tillåtelse att vara kreativa!
  • Det är viktigt med ett ledarskap som bereder väg för och ger tillåtelse för just lära-kännande. Att ha koll på andra medarbetare på andra avdelningar leder till enklare samarbete, mer flow och bättre resultat. Onödigt gnissel och skitsnack är det i särklass mest produktivitetshämmande som finns där ute!
  • Praktik hos en kollega är en högst seriös uppgift. Att sitta med en timme eller två och få lite mer koll på ”vad gör du i din skärm egentligen”.
  • Värdegrundsarbete i alla dess former spelar stor roll för känslan av gemenskap. Både framtagandet av värdegrunden men också den gemensamma reflektionen kring ”vad betyder det här för oss”.
  • Visionsarbete och attraktiva enkla målbilder spelar också stor roll för känslan av gemenskap. Min spaning är att mål ofta formuleras som abstrakt önsketänkande istället för jordnära tillstånd som faktiskt går att ta till sig. Ett exempel ”Vi ska öka omsättningspotentialen med 4 procent”. Ett annat sätt ”Tillsammans ska vi undersöka hur vi på bästa sätt kan tjäna ännu mer pengar. Allra helst fyra procent – en ökning som kommer att gynna oss alla”. Mål ska få oss att vilja kavla upp ärmarna och anstränga oss tillsammans!

Problem 2: Osynlig ledningsgrupp

  • De här verkar vara ett problem överallt. De ledare som lyckas gör enkla handlingar varje dag som gör stor skillnad. En ledare jag träffat inledde alltid sina dagar med att gå igenom hela kontoret alla våningsplan för att säga hej till så många som möjligt. Ett hej kan betyda allt. Den gemensamma nyckeln är att ledare behöver bege sig UT i verksaheten. ”Walk the talk” är fortfarande ett begrepp jag gillar skapt. Var den ledare du själv vill ha. Visa i handling vad ni står för. Det är vad du gör som spelar störst roll, näst efter vad du säger.
  • Ledarskap i sig är en arbetsuppgift. Det betyder att det är ledarens jobb att vara närvarande, lyssna, finnas till hands och bekräfta. De bästa ledare är de som ger medarbetarna energi, värme och är snälla. Det är också en central del i ledarskap att bygga relationer. Egentligen ett ganska roligt jobb!
  • Givetvis behöver ledarna också finnas presenterade på intranät och eller i annan lämplig kanal. Vilka är de, vad drivs de av gärna personligt. De ledare som vinner i förtroende är de som vågar vara personliga utan att tro sig för den skull tappa i makt.
  • Att en kommunikatör ska finnas som en del av ledningsgruppen är för mig helt självklart. Kommunikatören är inte att förväxla med en sekreterare – arbetsuppgiften handlar mer om att coacha ledarna att lyckas med sin egen kommunikation. Alla beslut ska efterfölja av frågan ”hur kommunicerar vi det här” och ledningsgruppen behöver vara synkade i sin kommunikation. Annars uppstår snart visklekar och efter det oro och kaos.

Hej svejs!