Påskägg för alla som älskar intern kommunikaktion

Författare:

När jag var liten sa min mamma alltid att det var tuppen som kom och värpte ägg. Ofta hittade jag dem under min huvudkudde på påskafton. När jag sedan som vuxen flyttade till Stockholm kom den här påskharen in i bilden. Inte vet jag om den var en hona eller hane men ägg kom det. Idag har jag satt samman några påskägg till er. Med det vill jag önska dig en vilsam glad solig påsk.

Verktyg action och lärande – ja tack!

Vill du inspireras då kanske det här gör dig glad?

Här kommer ett påskägg:
Enkel lista för kommunikationsplanering

1. Vad vill du åstadkomma med kommunikationen?

2. När är det rätt timing för att genomföra kommunikationsinsatsen

3. Vilka är de viktigaste målgrupperna? Varför

4. Vilka målgrupper är inte viktiga? Varför?

5. Vad är min ambition med kommunikationen? (Mitt mål) Ska målgruppen veta om något? Bli motiverade? Eller göra på ett nytt sätt?

6. Hur många av målgruppen ska göra det? Alla eller några?

7. Tills när ska målet vara uppnått

8. Vad är mitt budskap? Varför? Vad? Hur?

9. Vilken kommunikationskanal är lämplig att använda

10. Hur kan jag förpacka min kommunikation på ett lustfyllt sätt?

11. Behövs det flera kommunikationsaktiviteter? Skapa i så fall en aktivitetsplan. 

12. Hur vet du att du lyckats med ambitionen med kommunikationen? Fråga/undersök.