Intern kommunikation har gått ifrån att vara en bisak till en absolut huvudsak. Företag och organisationer som menar allvar med sin verksamhet har äntligen förstått att det inte finns några genvägar för att lyckas. Vägen till framgång går genom aktivt medarbetarskap och sunda arbetsplatser.
Här om kvällen var jag på min sambos konsert på Fasching i Stockholm. I vimlet träffade jag nya bekantskaper, bland annat ett gäng företagsledare. Artigt kom frågan vad jag jobbar med: intern kommunikation och medarbetarengagemang, svarade jag. Samstämmigt hörde jag dem ljuda ”wow, det är det viktigaste som finns”. Jag kände mig glad -för så sa inte företagen för bara några år sedan. Något så ”mossigt” som medarbetare har blivit hett!
Andra kommunikatörer tipsar
Är du en av de kommunikatörer som fortfarande har svårt att få gehör för ditt arbete i ledningsgruppen? Som jag tidigare berättat om skickade jag ut en enkät till cirka 30 kommunikatörer via LinkedIn och lät dem svara på olika frågor om intern kommunikation. Här kommer svaren på frågan ”hur gör du för att få gehör i ledningsgruppen för ditt arbete”. Kanske kan du få inspiration.
- Kommunikatörerna behöver själva förstå hur intern kommunikation påverkar affären, och även äga den retoriken. Sambandet är egentligen ganska enkelt. Medarbetare som är involverade känner sig mer engagerade och gör därmed ett bättre jobb. Det blir färre missförstånd och ”energitapp” och därmed högre måluppfyllelse – vilket syns på sista raden.
- Våga anamma ledningsgruppens språkbruk!
- Samla ihop en skattkista med goda exempel – vilka andra verksamheter har uppenbart lyckats på grund av högt medarbetarengagemang? Berätta om det!
- Bygg förtroende genom att leverera glimrande i en konkret/enkel fråga och driv därefter frågan om intern kommunikation (när du fått uppmärksamheten).
- Skapa ett erbjudande om dig själv, lite som om du vore en intern konsult och berätta om du kunskap och vad det kan ge att ”anlita” dig. Coachning, verktyg och framgång, till exempel:-)
- Tjata! Upprepa budskapet om kraften i intern kommunikation så länge att det står dig upp i halsen.
- Involvera ledningsgruppen i verksamhetsplaneringen av intern kommunikation.
- Utvärdera resultatet.
- Jobba nära HR det ger ofta intern kommunikation mer tyngd.
- Utbilda ledningsgruppen så att alla har samma grund att stå på!
- Avsluta varje ledningsgruppsmöte med ett samtal om kommunikation. ”Vad på mötet blev bestämt. Vad ska kommuniceras. Av vem och hur.”
Jag ger inte upp! Jag försöker nå alla personligheter genom att visa goda exempel, dra statistik, berömma, charma, visa skräckexempel, prata siffror, visa bilder. Jag jobbar på dem både individuellt och i grupp, i alla möjliga sammanhang. Bästa tipset är att värva ambassadörer även i ledningsgruppen. Ibland tar jag in externa föreläsare som säger exakt samma som jag har sagt men eftersom de kommer utifrån så är det som om cheferna har hört det för första gången.
Lycka till!