”Vi har ett problem…”

En insikt efter ett decennium som konsult och föreläsare är att många företag och organisationer delar liknande utmaningar. Likväl tror många att de egna utmaningarna är helt unika. Jag har listat ett par vanliga utmaningar som jag stöter på där ute… och kortfattat hittat på förslag till lösningar.  Problem 1: Hos...

Läs hela inlägget

En lektion i arbetsglädje

En kär kund till mig, Veidekke har gjort en fin film som jag har fått tillåtelse att publicera här på min blogg. Den är inspirerad av ett av mina huvudbudskap när jag föreläser: ”Gör varandra bra genom att bekräfta det som redan fungerar, snällhet ger energi och energi skapar arbetsglädje.”...

Läs hela inlägget

All that we share

Vi sätter så lätt in varandra i boxar – boxar som skapar känslan av vi-och-dom. Intern kommunikation skapar fler kontaktytor, flera band mellan människor som behövs för att väcka känslan av gemenskap. Vi bryr oss mer om den som ”tillhör” oss. Känslan av ”vi” är viktiga på arbetsplatser. Såväl...

Läs hela inlägget

14 idéer för att skapa engagemang

Varför är engagemang viktigt? Den som känner engagemang är hängiven och vill kavla upp ärmarna och göra sitt bästa. Egentligen gillar jag engelskans ”commitment ”ännu bättre. Ordet beskriver mer av en aktiv handling ”jag väljer att ha ett personligt engagemang i detta för att jag vill.” Den som är engagerad...

Läs hela inlägget

Fyll i enkät och få boken gratis!

Har du lite tid över i påsk? Vill du ha en gul bok ”12 talares tankar om kommunikation” gratis? Det får du om du delger dina tips om vad som skapar riktigt bra intern kommunikation via den här enkäten som jag skapat i samarbete med SurveyMonkey: Dela tips om...

Läs hela inlägget

Annas kommunikationsskola för Riksbyggen

Jag har fått äran att vara krönikör i Riksbyggens nyhetsbrev. Jag kallar det för ”Annas kommunikationsskola”. Jag kommer att skriva fyra krönikor i år. Målgruppen är bostadsrättsstyrelser men flera av tipsen är allmänmänskliga och fungerar i alla relationer.  Mycket nöje! Här kommer årets första krönika. https://www.riksbyggen.se/inspiration/Annas-kronika/>>

Läs hela inlägget

Ny logotype är här!

En ny logotype har sett dagens ljus, likväl ett nytt manér. Ikonen symboliserar det kommunikation syftar till, att göra gemensamt, att skapa relation, att uppnå en synergi av att tänka tillsammans. Ikonen flirtar också med min roll som konstnär – det är hur roligt som helst att blanda färger...

Läs hela inlägget

Förenkla den strategiska planen

Den strategiska planen är den interna kommunikationens styrkort. Det är där du hittar de mål och de strategier som medarbetarna behöver bryta ner och göra till sina. Om målet är att öka omsättningen med en miljard kanske den enskildes bidrag är att sälja en tablettask extra i timmen. I...

Läs hela inlägget

Vi har ett arbetsliv att förändra!

Vi har ett arbetsliv att förändra och jag behöver er hjälp. Om jag fick vara diktator eller kanske en gud för ett ögonblick så skulle jag vifta med ett magiskt trollspö och förändra en hel del. Som över ett ögonblick tror jag vi skulle se ett arbetsliv med fler...

Läs hela inlägget

Besök på kontoret

Vi är en del av något större. Det finns ett medvetande som vi inte alltid förstår men som då och då gör sig till känna i små subtila signaler. Känner ni igen er? Ofta tänker jag för mig själv ”vad vill universum med att göra så” eller ”vad ska...

Läs hela inlägget